CERITA DARI TEGAGENG (PART1)



pelik tak bila dengar perkataan tegageng..... ;-) kalo rsa pelik mcm 2 jgakla aku masa 'first time' dengar dulu....mcm2 aku fkir knapa nama tempat ni mcm 2.... sampaikan aku terbayang mungkin dulu org kat tempat  ni mkn daging manusia... huhuhuhuhu.... rupanya silap sama sekali oowwww..... mai aku nak crita skit....

masih dapat ku igt masa dpt surat posting dulu... betapa takutnya aku rsa bila terbaca perkataan 'SARAWAK'..... kelu n 'jem' sat pala otak aku.... tenggelam dalam percaya atau tdak.... lari membawa diri cuba memujuk hati yang sedih.....

alek2 dh menjadi peritiwa silam sudah.... hampir 6 tahun berlalu... kini aku masih di tegageng... n xtau bila dpt kluar dari sni... tiap2 tahun aku mintak pindah... tp blum ada rezki lg.... xtaula mcmmna nk buat.... aku ni bkan  nya anak2 org besar.... so kena mnurut perintah sjalaaa.......

hari pertama lapor diri ngan KPM kami djamu hbat.... supaya kami xbrapa nk knang tmpat yg kami bkal kna cmpak.... huhuhu.... 2x kami 'diraikan'... smlm d kl smlm d kuching.... masa di kuchingla kami dpt surat 'puaka'  dari pegawai japim.... masa 2la baru aku tau kewujudan tegageng...



perjalanan menuju ke tegageng buat pertama kali memang mendebarkan aku... Cikgu Ismail sekeluarga dtg menjemput aku kat bekenu.... dia bwk ford renger... mak ai... 4WD!!!... mesti msuk hutan nie... walopun bdan dh ltih n lesuh aku langsung xdpt lelap spanjang perjalanan.... msa 2 jln 'baru' blum siap... pohon hjau n rmah panjang jd halwa mataku spanjang jln... sayu plak rsa... akirnya smpai jgak kami org stelah mcm2 jnis jln kami lalu.... jln tar, jln tnah merah, jln pasir, jln batu..... turun pijak tanah aku tercari2 pemandangan sekolah.... xdpt aku jumpa... laaaa... aku kna tempuh 1 lg jln upanya nk smpai sek.... jln terakhir jln air.... waduuuhhh... mkin glabah aku rsa... fuhhh... 2 budak dh redi tunggu kami dlm perahu kcik... aku cuak bila duk dlm perahu... mna x air psang dras... duk kayuh perahu xbgerak... glap glita plak tu... tpaksala lintas sbrang ja.... bjlnla aku brangkut beg plak dlm gelap... stil msih xnmpak cmna rupa sek... smpai umah rsa sdap skit ht tgok keadaan umah yg 'bagus'... aku igt nk kna tido dlm pondok usang dh.. huhuhuhuu... baru nak 'bnafas' tkejut bewak aku lg tgok tpon aku xda 'coverage'.... mak aiii..... kat mna aku nie.... bdetap lg jantung aku bila cikgu ismail dtg n bg briefing kt aku psai sek.... xda elektrik... xda air paip.... xda coverage tepon... xda internet.... apa yang jadi ngan aku...???? akhirya mnitis air mta aku sambil cuba melelapkan mata... hahahahaha..



bangun aku esoknya lpas xlena spanjang mlm.... barula aku nmpak tbentang indah SK KPG TEGAGENG... oooo.... cntiknya.... emmm... tp aku jgak msih blurrrr..... aku xtau apa aku nk wat... apa yang jadi lepas tu..??? aku sambung lglaaa nex time.... masih pnjang crita aku nie..... byk kisah nk habaq... huhuhuhuhu...


*****************************************
kalo masa dpt diundur.... masih byk yg aku nk buat ;-)