CERITA DARI TEGAGENG (PART4)

Susah hati aku dibuatnya bila mengenangkan apa yang menimpa aku di sni… jauh dari family… jauh dari org luar… jauh dari kelaziman hidup aku… masih aku memikirkan apa yang aku bualkan dengan si jamain td…. Ahhh…. Rsa nk menjerit… meraung…. Meronta…. Semua ada…. Seb bek iman masih mnebal dlm hati… msih dpt mnahan sbar… tp jauh di sudut ht… aku menangis… aku xbersedia utk smua ni… aku blum terlatih utk keadaan ni….

Sambil berjalan menuju ke bilik guru, kepala otakku berserabut dgn keadaan yg perlu aku tempuh lpas ni… kata jamain… kat sni xda kantin… kdai runcit xda jauh skali kdai mkn… pekan terdekat mau 20km 30 km…. pejbt pelajaran 113km…. nk kluar xda teksi… yang ada Cuma dewan mkn… tmpat bdak2 sek ni mkn… uuuhhhh…. Kepala pun xlarat nk angkat lg dah…. Asyik menggeleng saja….
Sampai di bilik guru aku terdiam… aku lihat keadaan sekeliling bilik guru… di satu sudut tu aku tertengok ruang ‘dapur mini’… ada dapur gas n rak pinggan mangkuk… tertanta- Tanya aku…. Mesti cikgu2 kat sni pernah mask kat sni… dan yang paling bes aku nmpak ada tin biskut… tersengih aku… ada aku sebat ja tin biskut ni nnti…. Hahahaha… jauh merewang fikiran aku…. Aku pusing2 dlm blik guru… baca papan kenyataan… tilik2 benda… dh mcm jakun plak… huhuhuhu….

Dalam sibuk aku mengkaji struktur bangunan dalam bilik guru tu tiba2 loceng berbunyi… prap234x bunyi lantai kayu diluar.. bdak2 berlari menuju dewan mkn… wahhhhh untungnya mereka…. Huhuhu… aku tgok jam dh pkul 0950… oooohhh awal rehat kat sni… aku dduk balik kat tempat aku… xtau nk buat apa… smua guru n staf msuk dlm bilik guru… aku melihat smua gerak geri diaorg… xkan xda sorg pun yg bwk bekal…. Diaorg ni xpndai rehat ka…???? Hahahaha…. Bisik hatiku…

Datang sorg cikgu ntah dari mana bwk mangkuk bsar… nama cikgu tu Bita… org bidayuh… dlm tu ada mknan….. tersengih aku… xkan dia mkn sorg kut… bsar mangkuk tu… hahahaha… buat2 muka kesianla aku ni…. Syukurla Allah masih syangkan aku… memang btula dia xmkn sorg… Cikgu Ismail jemput aku utk mkn skali…. Waaaahhhhh…. Senangnya dlm hatiiiiiiii…… aku dengan penuh sopan dduk kat meja panjang tersedia ditgh2 bilik guru… semua berkumpul sama…  mkn sma2…. Hahahaha dpt jgak aku mnjamah mkanan…. Xdala aku mati kelaparan… kih kih kih…

Sambil2 kedarah… cikgu ismail bgtau di tegageng xda kantin ( aku sdia tau) jadi guru2 n staf sma2 mkn kat bilik guru… dipanggil kelab kopi… smua org byar… xdala mewah tp skadar yg ada utk rehat… menu rehat terpulang kepada jadual giliran guru2 n staf yg bertugas…senyum lebar perutku… aku sanggup byr 2x ganda asalkan aku dpt mkn… hahahahha….  Melirik mata aku tgok tin biskut tu tadi… nasib kau baik wahai tin… kalo x dh aku rembat ko…. Dh nekad jgak aku time tue… apa nk jadi… jadilaaa…. Aku takut kebuluran plak…. Diaorg nak report polis kata aku mencuri pun xpa… aku xkisah…  hahahahaha

Aku menikmati makanan dgn sepuasnya…. Baru tau btapa berharganya bnda mkn ni… xsdp pun xpa asal perut berisi… slama ni xpnah nk fkir ssah nk cari mkn…. Huhhhhh… bersyukur aku kat Allah Taala… satu pengajaran yang berguna utk aku lg….. aku btul2 rsa lega….  Xmau fkir hal lain dlu… biaq aku rsa nikmat ni buat seketika…. Nikmat yang xmungkin aku dpt lepas ni…… mana tau…. Hari masih panjang… apa nk jadi lagi dgn aku lepas ni… siapa pun xtau… baik aku puaskan diri dlu….. huhuhuhuhu….

Lepas ni aku ada kelas…. Byk perkara baru yang aku jumpa…. Tp xdpt nk aku catatkan dulu…. Kita bersembang lagi di sambungan nnti…. Insyaallah….


*************************************************
makan tu penting wooooooo.....