CERITA DARI TEGAGENG ( PART 6 )


Bum bum bum.. bum bum bum… uihhhhh tekejut aku…. Bunyi pintu kena hntam… mak ai… bleh luruh pintu ni…. Adoiii… sapala yg memberanikan diri mengejutkan beta yang sedang beradu niehh…. Eeeee…. Xda bunyi… salam pun xda… dengan badan yang lencun umpama baru kluar dari sauna aku bangun nk p buka pintu… uuhhh pnas nya dunia nie… Jam dah pkul 330 petang… dpt jgak aku tdo pnas2 ni… aku cpai bju mna tau anak dara ka mai ketuk… kih kih kih…. Mana tau kan……….

Buka2 pintu aku tgok sekumpulan budak kenit kat depan…. “cikgu ada sampah ka..??” aihhh… depa ni nak buat apa ngan sampah…. Emmm… yang pelik lagi apa yg bdak2 ni bt ptg2 ni kat sek… ada aktiviti kokurikulum ka…??? Dahla aku duk bingung ni… makin jauh bingung aku aih… aku tahan bdak2 tu jap… sambil aku cungkil taik mata ni aku bersembang ngan diaorg…. Bdak2 ni pun berceritalah ngan aku… “harini kami btugas kutip sampah, cikgu!!!” aku pun pujilah dengan kebaikan diaorg… waaahhhh… bkan main suka lg… bgus bdak2 ni kecik dh pndai berbakti…. Aku trus ‘beloya’ dgn bdak2 ni… berkerut dahi aku… laaaa… rupa2nya inilah aktiviti bdak2 ni tiap2 hari… kerja berjadual…. Baru aku tringat bdak2 ni duk kat asrama…  aku pandang ke depan… nmpak bdak2 lain duk kutip sampah kat pdang… emmmmm… perkara baru bagi aku… kesian jgak rsa… kecik2 dh susah… ooowwwhhhh…..



Slesai aku ngan bdak2 td…. Aku mndi n tukar pkaian… baik aku kluar jln2 pusing sekolah ni.. kat umah pun bkan bleh buat apa… elektrik pun xda… huh…. Jam dah pkul 4 lebih… bdak2 duk seronok berlari kat tgh pdang… tgh main… aku sengih ja tgok glagat diaorg… lawak tgok knak2 riang ni… hehehehe… aku trus menuju jeti…. Xda org kat sna… kat sni tersedia kerusi panjang… aku duduk sambil tgok pemandangan… angin pun best… aku tliti semua yg aku nmpak kat dpan mata… oooo… mcmnila rupanya sungai yang aku seberang kemarin…. Ptg ni aku nmpak tnang ja… xmcm mlm tu kuat arus…. Ada 2 prahu kayu trikat kat bawah…  air sungai umpama teh susu warna dia… nmpak kayu2 hanyut… smpah2.. lain xda apa yg mnarik….

Sepanjang sungai Cuma aku nmpak htan…. Aku pandang ke sekolah… ada sebuah bukit kat sna… btul2 blakang umah yang aku duduk skang…. Berhampiran jeti ada beberapa bangunan yg aku nmpak…  sebelah kiri ada satu bangunan besar… 3 bangunan kecik mcm stor… sebelah kanan aku tgok kuaters cikgu yg serba dhaif… emmm…  ke kanan skit aku tgok mcm ada umah2 org… lama aku dduk tmenung kat situ… jauh aku fkiran aku mlayang…. Uhhhh…. Dlm hati duk sebak… jauhnya aku dgn dnia luar… tpon yg aku bwa pun msih xda coverage… mmang xdala line kat sni nmpak gayanya….  Erkkkhhhh….. tertunduk aku sendirian kat situ...



Lamunan aku terberhenti bila terdengar bunyi loceng berbunyi… menderu bdak berlari bwak tuala ngan cebuk… tenganga aku…kemana bdak ni…??? Aihh… xkan mandi kat sungai n plak… yang bdak2 pempuan plak berjalan beriringan berkemban menuju ke jeti kecik kat sebelah sna… knapa bdak2 ni mndi kat sungai…??? Kan asrama… mesti ada tandaskan… duk berteka teki… pandangan aku terarah bdak2 yg lbih kecik… duk sronok mandi kat pam air… ada yg tgh mngepam ada yg mnadah air… laki pempuan sama berkongsi 1 pam air…. Haaahhhhhh…. Apa nie…??? Betul ka nie..????



Kesian sungguh dgn situasi bdak2 ni… dari kecik dh blajar berdikari dan mengurus kehidupan tanpa mak bapak diaorg… aku bayangkan ketika aku umur ni pun sdih2 nk p sekolah… mandi pun  mak aku yg tolongkan… tu blum lagi pkai baju… sikat rambut… smua diatur sendiri… aku dlu smpai drjah 3 pun bapak aku yang sikatkan… tp anak2 murid aku ni terpaksa begitu… berpisah katil dari mak bapak… mkn suap sndiri….  Kira smua sndirila…. Cuba bayangkan…. Sebak trus aku rasa…. Huhuhuhu…. Aku bergerak menuju ke tmpst bdak2 kcik mndi tadi… dgn hati yang sebak aku tolong pamkan utk diaorg…. Uuuhhhh… syahdunya….. bgitu peritnya hdup diaorg dlm usia yang sungguh kecik lg ni…. Apala nsib…. Aku xbercakap sepatah haram pun… Cuma mneruskan keja mengepam sampai smua bdak2 ni slesai mandi…. Aku terus memanjat doa kepada Allah semoga bdak2 ni xlama kesusahan yang dialami… sambil rsa bersyukur kerna aku xperlu utk berdepan dgn smua keadaan ni ketika aku masih kecik dlu… Ya Allah… aku bersyukur padamu………………….. 


*****************************************************
ada kebaikan yang Engkau tunjukkan padaku Ya Robbi