CERITA DARI TEGAGENG (PART3)

Pagi ni aku nk lapor diri…. Di tangan dh tersedia smua dokumen penting dalam fail…. Oooo… nmpak gayanya… aku kini dh bergelar pekerjalah….. menjadi org dewasa yang bertanggungjawab…. Dan tercatat sudah aku akan mulakan sejarah perkhidmatan aku di sebuah kawasan yang terpencil jauh dari kesibukan duniawi…. Kawasan yang dipanggil tegageng…..

Aku dh bersedia…. ‘Slow2’ tombol pintu aku buka…. Sepantas itu jgak cahaya menerejah masuk ke dalam umah…. Owwwhhh… terpinar aku sekejap…. Sebentar kmudian dpt ku perhatikan dengan mataku hamparan wajah tegageng…. Sekumpulan bdak2 tgh berlari…. Kecik ja bdak2 tu… mesti thn 1 ni…. Huhuhuhu…. Luas sekolah ni…. Bangunan kayu…. Tegap… susunan cantik…. Ada pmandangan sawah padi lg…. fuuuuhhhh…. Mmg cntikla….

Aku bergerak menuju ke bangunan pentadbiran…. Mengadap cikgu ismail semula… secara rasminya dia adalah bos tegageng time tu… big bos xda…. Siap tulis nama dlm buku bsar tu cikgu ismail bg aku jadual… fuyoooo 52 waktu aku kna mngajar time tu… bingung aku…. Arghhhh…. Xda byk perbincangan… lalu aku diperkenalkan dengan smua guru… masa tu Cuma ada 6 org guru ja dlm bilik guru… ku sangkakan yg lain ada di dalam kelas… rupa- rupanya memang byk tu sajala guru di tegageng ni…. Haaaahhhh….

Aku ditunjukkan kelas… aku mengajar di bilik agama… bilik agama??? Knapa ada bilik khas…. Emmm… sekolah aku ni yang muslimnya adalah minoriti… masa tu stiap kelas budak islamnya xlebih 5 org.. paling skit 2 org… emm… biliknya daif serba kekurangan.. meja pun xmcm meja sekolah dsmnanjung… rupa masih kuno…. BBM pun kebanyakannya dibuat sendiri oleh cikgu sebelum ni… xda apa yg ditinggalkan utk aku…. Sukatan pun xda…. Aihhhh… cmna aku nk buat lesson plan nie… xapalah… nntila aku fikirkan… huhuhuhu…

Kmudian aku ronda2 pusing sekolah… perpustakaan, bilik sains, kelas… tapi satu ja yang aku xjumpa…. Kantin!!!…. aihhh xda kantin ka…??? Pelik jgak sekolah xda kantin ni… habis tu bdak2 ni mkn apa…???? Masukla aku satu bangunan ni dia tulis ‘dewan’ tgok2 mcm ada rupa kantin tmpat ni… pergi aku ke hjung bangunan ni yg ada dapur… bersembangla aku sekejap dengan bro ni… nama dia jamain… dia kata dia tukang masak… ahhh lega rasaku ada jgak kantin… huhuhu… tp lega pun kejap ja… sembang2 jamain ni pun bgtaula aku kat sni xda kantin Cuma adadewan makan… dewan makan???? Dwan mkn utk asrama ja kan…??? Hah btui ka…??? Kecik2 dh dduk asrama… mak aiii… hbat tul bdak ni…

Tergendala rancangan brekfas aku pg ni… mna x… kantin xda nk brekfas aku… berpusing kepala aku… jd kat mna cikgu2 sni rehat…. Arrgggghhhh… perutku lapar…. Aku Cuma smpat jamah kuetiaw goring ptg kemarin ja…. Huhuhuhu…. Mna aku nk tuju ni…. Kat umah xda apa2…. Ksong ja… peti ais pun buat hiasan ja…. Uwaaaaaaaaaaaaaaa….. bkan kata skang…. Tghari ni… ptg ni… mlm ni…. Minggu ni… aku nak mkn apa….. ????????????? kita tahu tahu crita slanjutnya sambungannya nnti…..