CERITA DARI TEGAGENG (PART 2)


perjalanan hdupku di tegageng bermula tanggal 4 januari 2005.... tanggal tarikh tersbut jgakla aku memulakan kehidupan jauh dari kluargaku dalam satu tempoh yang tak pasti.... rasa terbuang plak... kih kih kih.... kna 'campak' masuk dlm htan tuuuuu.... apa mau bikin.... sudah arahan.... menyerah sajalah aku ni....

pada hari pertama aku terjaga daripada tdo yg xlena aku sdar byk kelainan wooo.... slalu aku dgr bunyi keta moto lori menderu lalu lalang.... bunyi hon pun biasa... tp kali ni senyapp ja.... mcm xda org.... cuma bunyi papan kena pijak ja.... arrrggghhh.... makin blurrr aku... aku duk mimpi lg ka......????

bingkas aku bangun bila tgok hari dah cerah walopun masa 2 baru pkui 5lebih... mcm dh pkul 7 kat penang... mlm td aku tdo ataih katil bertilamkan 3 kusyen sofa...berbantalkan beg... berslimutkan tuala spare aku.... trus msuk mndi.... mlm td cikgu ismail dh psan jgn guna byk air sbb hjan dh lma xtrun... tkut stok air hujan berkurang plak... 2 baldi ja aku pakai pg tu... 

slelsai mandi aku bukak beg 'khazanah' aku nk amik baju keja... fuuhhh.... tersusun cantik baju2 dlm tu mak aku susun... smua bnda digulung utk mnjimatkan ruang... padat dgn pakaian ja... xda bnda lain... emmm smua mak aku yg kisahkan... aku xpnah nk pduli... ya la ht duk sdih mna dpt nk lipat bju sendiri wehhh...

aku amik baju 'SETIAP YG PERTAMA'..... baju ni aku cuma pkai utk stiap perkara pertama yang aku lalui msa berkhidmat.... hari pertama masuk mktab.. hari pertama lapor diri... hari pertama kursus.. hari pertama taklimat... hari pertama utk stiap tahun... baju ni yang akan aku pkai.... kenapa oooo.... sja ja nk buat kenangan... hahhahaha... 

nak jadi kisah.... bkedutlah bju tu.... nak ironla fikir aku time tue... psangla streka yg aku bwk jauh dari 'malaya' huhuhu.... apa yg jadi... berejam aku tunggu streka tu pnas...lorrrhhhh igtkan streka tu dh rsak.... rupa2nya elektrik generator xdpt tampung... time tu jgakla first time aku dgr peti ais pndai batuk.... begegar lantai....hahaha... hbis tpadam lampu yg sdia mlap.... mak aiiii..... tlupa btui aku cikgu ismail dh psan tmpat tu cuma pkai generator kecik ja utk elektrik.... apa lg... cpt2 aku cabut plug... trang balik lmpu dlm bilik... peti ais pun brenti batuk.... fuuuhhh... takut tul bnda alah tu nnti mletup.... 

xjdila aku nk streka baju tu... lantakla biar ja bkdut.... emmm... beruniform siap ngan tie lg aku nk p lapor diri hari pertama nie.... tgok jam awal lg... sek mula 0720 x mcm kat smnanjung 745... pkul 7 pun blum lg... so aku dduk kat ruang tamu yang sedia kosong xda apa2 slain dari perabut2 asas.... umah yang aku dduk ni umah guru besar... Cikgu Ismail suruh aku tinggal sementara kat sni... guru besar xda dia ada hal kerja diluar... terduduk aku sambil fikiran mlayang memikirkan mcm2... blum lg aku pandang kluar umah... 

trus aku tbayang muka mak ngan abah.... sdih yang teramat aku time tu... rasa mcm dnia dh berakhir plak... umah ksong... aku plak xda bwak apa2... matilaaaa.... emm mungkin ada kdai kat luar nnti pujuk akalku... sambil mengelamun tanganku duk genggam tpon yg sedia full bar.... bateri dia ja laaa... coverage xda... terputus hubunganla aku dgn dnia luar.... uwaaaa..... mmg xtipu menitis jgak air mata aku....

betulla kata cikgu kg masjid n ustad chung hua.... mat hisyam ngan mat idris.... sek ko tu dduk atas kayangan.... diaorg dua ni aku jumpa kat kdai mkn di bekenu lpas daftar diri kat pejabat subis... aku igt mlawak.... hehehehe.... gemuruh... begetar tgn... bedegup jantung aku time tu... huhuhuhuhu.... apa perlu aku buat....??? tu saja dlm pala otak aku.... huhhhhhh.....

tgok jam pkul 7 dah... aku pun gagah jugakla bangun n pkai kasut nak kluar dari umah tu..... suasana btul2 dh trang mcm pkul 8 pg dah.... aku amik beg n buka pinta..... masyaallahhh..... mata aku terpegun melihat pemandangan di depan mata aku....  emmm... apa yang aku tgok n apa yang berlaku.... ku sambungkan lain kali lagi.... ni baru crita di pagi hari pertama ku di tegageng.... masih panjang perjalanan tintaku..... harap bersabar kalo ada yang sudi membaca....


**********************************************
emmmm... masih ku igt..... x akan aku lupa....